Waarom focust een Healthiness Workshop op ontbijt en snacks?

Een ontbijt met ballen? 

Hoe zag jouw ontbijt eruit de afgelopen dagen? Vond je het lekker én gaf het je genoeg energie om de eerste uren van de dag vlotjes door te komen? Goed bezig! 

 

Toch hoor je bij een snelle rondvraag over ontbijtgewoontes meestal hetzelfde. Boterhammen met kaas, confituur of choco. Snel een chocoladekoek of twee gekocht op weg naar het werk om achter het bureau/stuur op te eten. Geen ontbijt. Cornflakes, supermarktgranola of andere (sterk) gesuikerde ontbijtgranen. Snel & lekker, voilà! Maar niet meteen de ideale brandstof voor je lichaam om de ochtend succesvol door te komen. Zonder energiedip, zonder zin in meer zoet. En is het niet gek dat we zelden twee dagen na elkaar ’s avonds hetzelfde eten, maar vaak jaren aan een stuk zweren bij elke dag opnieuw datzelfde ontbijt? 

 

Met de Healthiness Workshop wil ik je laten ervaren dat een voedzaam ontbijt, zonder onnodige suikers en met onbewerkte ingrediënten, je een kickstart van de dag geeft. En tegelijk ook snel, lekker, gevarieerd en bovendien goedkoop kan zijn. Zo’n ontbijt helpt je bovendien om de rest van de dag gezonde keuzes te blijven maken. Een ideale stap dus als je graag met minder goede gewoontes komaf wilt maken.

Een paar voorbeeldjes waarvoor je met plezier uit je bed springt?

  • je favoriete fruit met wat (plantaardige) yoghurt en een paar lepels zelfgemaakte granola (die uit de supermarkt bevat helaas te veel suikers)
  • havervlokken of havermout, warm of koud (dan bereid je het de avond vooraf al), met (plantaardige) melk of yoghurt, gepimpt met de combinaties die jij lekker vindt: (gedroogd) fruit, cacao, kaneel, nootjes. Geen inspiratie? Wat denk je van deze combo’s? Appel-kaneel-pecan, banaan-geraspte kokos-cacao, framboos-vanille, kardemom-peer-amandel, gedroogde veenbesjes-appel
  • een mugcake (in een grote mok): met als basis een geprakte banaan, en ei en 2 grote eetlepels meel (bijv. boekweit, haver, spelt). Afwerken met je favoriete extra’s en zo klaar in de microgolf. 

 

Healthy snacks? 

Maar wat dan met die snacks? Uit goesting, of om de vele uren die vaak tussen de maaltijd zitten te overbruggen. Ook hier grijpen we vaak terug naar holle calorieën die misschien wel even je honger stillen, maar die je lichaam eigenlijk niets bieden om het goed draaiende te houden.

 

Er bestaan een pak alternatieven die minstens even lekker zijn als die klassieke snackreep of dat zakje chips, en die je lichaam niet belasten. Je vindt ze alleen niet zo gemakkelijk in tankstations of aan de kassa van de supermarkt. Hou deze blog verder in de gaten voor receptideetjes. Of organiseer een Healhiness Workshop, je houdt er niets dan een fijne avond onder vrienden en een healthiness voorraadkast aan over :-). 

 

P.S: Toch liever een workshop uitsluitend over ontbijt? Dat kan! Vraag ernaar.